Látogatás az Üzemirányító Központban

 

Image
ÜK látogatás

 

2023. június 29-én a Kerepesi úton az Üzemirányító Központba, vasutas nyelven az ÜK-ba tettünk látogatást Vargha Andrea szervezésében. A program során a lelkes csapat részére Bazsa Krisztián központvezető úr tartott előadást, melyből ismereteket kaptunk többek között az ÜK szervezeti elhelyezkedéséről és mindennapi tevékenységéről, a munkafolyamatokról és a területen felmerülő problémákról, azok megoldási lehetőségeiről.

Azok kedvéért, akik nem tudtak részt venni a látogatáson és maga az ÜK fogalma nem mond sokat, pár gondolatban összefoglalnánk a központ munkáját és szerepét a vasúti rendszerben.

Az Üzemirányító Központban kaptak helyet többek között a haváriák, váratlan események alkalmával döntéseket hozó és intézkedő szakemberek, akik hálózati szinten döntenek a vonatok operatív közlekedtetéséről. Ilyen események lehetnek például balesetek, felsővezetékszakadás, pályaelzáródás. Az irányítók között külön személy felel a pályavasúti, a személyszállítási döntésekért és a vontatójárművekkel kapcsolatos ügyekért. Itt történnek az operatív menetvonal igénylések is a pályakapacitást elosztó független szervezettől, valamint a rendkívüli küldemények (RK) kezelése. A hálózaton nagyon sok okból, nagyon sok féle RK-s vonat közlekedik. Ezeknek mind külön engedéllyel kell rendelkezni, hogy a közlekedés biztonsága szavatolható legyen. Példaként meg lehet említeni olyan vonatokat, amelyek tengelytúlterheltek, azaz felügyelt keretek között a súlyuk meghaladja a vonalra engedélyezettet, vagy befoglaló méretük miatt korlátozásokba ütköznek, például nyílt vonalon nem találkozhatnak vonattal, mert nem férnének el, ilyen lehet egy ipari méretű trafót szállító vonat.

Image

A másik nagy terület a vonalirányítási feladatok ellátása. Minden vasútvonalnak van egy irányítója, aki az egész vonal forgalmát egyszerre látja és átlátja, ezért folyamatosan tudja a közlekedést felügyelni, ellenőrizni és szükség szerint beavatkozni. A feladatuk közé tartozik a menetrendszerűség betartatása, valamint a naplózott késési kódok ellenőrzése. A vonali szinten való informáltság miatt segítséget tudnak nyújtani az állomási személyzet számára, operatív döntéseket tudnak hozni az előre nem látható helyzetek kezelésére is. Döntéseiket az egész vonal forgalmának optimalizálására tudják meghozni a rendelkezésükre álló információk alapján.

A látogatás során olyan információkkal gazdagodtunk, melyet még vasútszakmában kevésbé jártas kollegákként is ámulva hallgattunk, hiszen teljesen más közelről látni egy egység működését és betekinteni a kulisszák mögé, mint hírből ismerni egy-egy terület tevékenységét. A végsőkig precíz és osztatlan figyelmet igénylő munkájuk mellett is kedvesen, szeretettel fogadtak bennünket az ott szolgálatot teljesítő dolgozók, és a néhány felmerülő kérdésünkre is készséggel válaszoltak. Amikor az ember – földi halandó – ilyen helyen jár, még kérdezni sem mer, nehogy akadályozza a munkavégzést. Szerencsére voltak köztünk bátor résztvevők, így sok olyan információval gazdagodtunk, mely kérdésekre talán soha nem kaphattunk volna választ más alkalommal.

Köszönjük a szervezésben és a lebonyolításban közreműködő kollégák segítségét!

 

Turos-Molnár Barbara