CBTC avagy az M4-es metró kulisszatitkai
A 2014-ben átadott metróvonal működési rendszerébe kaphatott betekintést a BGOK Képzésfejlesztés és szabályozás csapata, amikor a kelenföldi járműtelep központi irodaépületében járt szakmai üzemlátogatáson. A színes elméleti előadást követően, ahol a rendszer felépítését, logikáját és a biztonsági rendszereit mutatták be, megtekinthető volt a vonalat irányító és felügyelő diszpécserközpont is. A nap zárásaként a gépészet iránt nyitottabbak kedvéért a javítócsarnok is megtekinthető volt, ahol megnézhettünk egy járműszerelvény aktuális főjavítását, valamint megmutatták a padlóba épített kerékesztergagépet is.
Darai Lajos az M4-es metró projektmérnöke bemutatta a CBTC-rendszert (communication based train control), ahol a vonatok vezérlésének alapját a vezeték nélküli adatkapcsolat jelenti. Ennek jól működő eredményét bárki tapasztalhatja nap mint nap, amikor a M4-es metróval utazik. Ez a rendszer teszi lehetővé, hogy a szerelvények járművezető, folyamatos emberi beavatkozás nélkül tudjanak közlekedni, a legnagyobb biztonság mellett.
A forgalmi diszpécserközpontban láthattuk, hogy ez a vonatvezérléssel integrált távközlési rendszer biztosítja az utasok és az üzemeltetés biztonságát is. Innen irányítható a jármű és az utasok felügyelete, illetve vezető nélkül megoldható a járműélesztés, járművezetés, végállomási fordítás, menetrendtartás, járműtelepen való vezetés. Az emberi tényező kiküszöbölése pedig a meghibásodások csökkenését is eredményezi.
Az állomási ügyeletes, valamint a központi forgalmi ügyelet képes valamennyi állomás vágányterének leföldelt áramtalanítására, a peron menti állomási vágányteret pedig radar felügyeli, így a meghatározott méretnél (30 cm) nagyobb tárgy beejtésekor az állomás felé közeledő vonat vészfékezéssel megáll, kedvező esetekben még az alagútban.
De ez a rendszer nem csak az üzemirányítás munkáját teszi egyszerűbbé, az egyik legfontosabb előnye az úgynevezett mozgóblokkos térközbiztosítási rendszer, amelynek köszönhetően a vonatok rövid távolságban követhetik biztonságosan egymást, ami a nagy forgalmú vonalszakaszokon jelent könnyebbséget.
A mozgóblokk lényege egyszerű matematika. A követő vonat ismeri az előtte lévő jármű pontos méretét és a balizok segítségével a pontos helyét. Így folyamatosan kiszámítható a köztük lévő távolság. Mivel a balizok pontszerű információt adnak, így két balíz között egy biztonsági tényezővel növelik meg az elöttes jármű hosszát, majd a balíznál ez a tényező nullázódik.
Az automatizálásnak számtalan előnyére kaptunk példát, azonban a szakértők szerint a rendszerben sokkal több lehetőség van még, amit a jövőben érdemes lesz majd kihasználni. Ezek az előnyök már most is anyagi, gazdasági, forgalomszervezési és utasoldali előnyökkel járnak.
Köszönjük szépen a lehetőséget, hogy ott járhattunk és élményekkel, tapasztalásokkal gazdagabban jöhettünk el. Bízunk benne, hogy több hasonló program megszervezésére is lehetőség nyílik.